För er som alltid har undrat vad datanördars slangord står för :)

För er som alltid har undrat vad datanördars slangord står för :)

Hehe hittade lite roligheter på wikipedia.org 

Ni vet alla dessa "annoying words" eller slang som ungdomar uttrycker/uttalar sig med t.ex AFK, FFS m.m

Här kommer en lista på lite exempel som finns och t.o.m jag hittade ord/slang jag inte visste om *haha*

adressen -> Internet slang

Och här kommer FACIT för dessa direkt här..


1337 Nummerbaserad omskrivning av "LEET" (L=1 E=3 T=7), omskrivet från engelskans elite (elit). Jag kunde inte besegra honom, han var för 1337.
AFK Away From Keyboard (ej vid datorn). Kommer vara afk i 10 minuter, ska äta.
ATM At The Moment (För tillfället). Jag gör ingenting atm.
AFM Away From Mouse (ej vid datorn). Kommer vara afm i 10 minuter, ska äta.
ASAP As Soon as Possible (så snart som möjligt). Kom hit, ASAP!
A/S/L Age / Sex / Location (ålder / kön / bostadsort). A/S/L?
BIB Back In Business ("tillbaka"). Skrivs när man kommer tillbaka efter att ha skrivit BRB. BIB, vad var det du sa?
BRB Be Right Back (strax tillbaka). BRB, mat.
BTW By The Way (förresten). BTW, ring mig sen.
CCL Couldn't Care Less (Kunde inte bry mig mindre). Jag CCL om det.
CU, CYA See You (ses). Även ljudhärmande CYA för See Ya. Ska dra, cya.
DD Du då, alternativt Det du. Jag gör ingenting, DD?
Dirr Direkt. Skicka bilden dirr.
FFS For Fuck's Sake (för i helvete). Kom igen nu ffs.
Foggla Få anfall, s.k. "dampa" (menas ofta skrattanfall) . Sluta foggla nu.
FTW For The Win, avsiktlig grammatiskt felaktig engelsk mening, positivt attribut, ibland ironiskt. Wikipedia ftw.
FTL For The Lose, Omvänt FTW. Skolmaten ftl.
GLHF Good luck, have fun (lycka till, ha kul), ibland ironiskt svar på ett otroligt påstående. Klarar du det verkligen? Jaja, GLHF!
GG Good Game (bra spel). Måste dra, men GG.
GZ Congratz (Grattis). gz, Jonyleeson!
IAF I alla fall. Jag tror iaf inte det.
IOFS I och för sig. Den andra tröjan är iofs billigare.
IMO In My Opinion (enligt min åsikt), även EMM (enligt min mening). Ingen bra idé imo.
IRL In Real Life (i verkliga livet). Har ni träffats IRL?
j00 Ljudhärmning av engelskans you (du). Även U. j00?
LMAO Laughing My Ass Off (skrattar arslet av mig). LMAO, vad fult!
LOL Laughing Out Loud (skrattar högt). Bred betydelse, även som adjektiv. Haha, den människan är så lol.
LR Eller, ordhärmande. Tyckte du om filmen lr?
n00b Från newbie (nybörjare). Bred betydelse, även som adjektiv. Vilken n00b du e.
OMFG Oh My Fucking God (herre-jävla-gud). Omfg, vad är det där?
OMG Oh My God (herregud). Omg, vad är det där?
PLZ Please (snälla). Även plx, pls eller pl0x. Men plz lägg av nu.
pwnad Svensk böjning av felstavning på engelskans owned ("ägd"). Ett verb eller adjektiv. Han pwnade dig. eller Känn dig pwnad.
SJ Själv. Jag gör inget speciellt, sj då?
SRSLY Seriöst. Srsly, den här filmen är sämst.
STFU Shut The Fuck Up (håll käften för i helvete). Stfu, Peter!
TBH To Be Honest (om jag ska vara ärlig). Jag har fått nog av dig tbh.
THX Thanks (tack). Thx för lånet.
TY Thank You (tack). TY för cs-accet, synd att det e vac-bannat.
w00t Utrop som kommer från det engelska ordet what (vad) det uttrycker stark glädje. W00t, du fick bossen!
WTF What The Fuck (vad i helvete). Wtf är det frågan om?
Rofl Rolling On The Floor Laughing (rullar på golvet och skrattar). Den var bra, rofl.
Roflmao Rolling On The Floor Laughing My Ass Off (rullar på golvet och skrattar arslet av mig). Den var bra, roflmao.
Roflol Rolling On The Floor Laughing Out Loud (rullar på golvet och skrattar högt). Roflol, jag skrattar på mig!
G2G Got to go (måste dra). G2G, hörs senare.
RTFM Read the Fucking Manual (läs manualen för fan). Används ofta när svaret på frågan redan finns nedskriven i manual eller FAQ. RTFM då!
U2 You too (du också/du med).  
-zor Suffix med syfte att skapa effekt. Lolzor!
VGD Vad gör du?. Tja vgd?
ex3m Extreme (extrem). jag är ex3mt bra på matte!
4ever Forever (för alltid). jag ska älska dig 4ever!

Följ min blogg med bloglovin

Kommentarer
Postat av: Petra

He he he Kul läsning

2009-09-20 @ 18:52:59
URL: http://inspirebypetra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Martin Moddis Lund ? | Skapa en profillänk
Blogg listad på Bloggtoppen.se bloglovin Personligt bloggar Personligt
Möt nya vänner på Porrigt.se

Kategorier

Arkiv

Bloggvänner

Sök i bloggen

RSS 2.0